Ogólnopolski projekt edukacyjny: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury"

 „Mały miś w świecie wielkiej literatury”

Organizatorami projektu w roku szkolnym 2023/2024 są Aneta Konefał, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej, oraz Grupa MAC S.A. (właściciel marek: MAC Edukacja, MAC Technologie i MAC Dydaktyka), z siedzibą w Kielcach, przy ulicy Witosa 76, we współpracy z CEBP 24.12 Sp. z o.o., wydawcą miesięcznika „Bliżej Przedszkola”. O najlepszą, rekomendowaną w projekcie, literaturę dla najmłodszych zadba Wydawnictwo Dwukropek, marka należąca do spółki Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o., ul. Jutrzenki 118, 02-230 Warszawa.  Autorką projektu jest Aneta Konefał, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej.

Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, świetlicami szkolnymi, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce i za granicą, przede wszystkim na podstawie publikacji wydawanych i sprzedawanych przez Grupę MAC S.A. Uczestnikami projektu są czynni zawodowo nauczyciele, pracujący w przedszkolach oraz oddziałach „0” przy szkołach podstawowych, szkołach podstawowych, szkołach specjalnych, świetlicach szkolnych, bibliotekach szkolnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.

Cele:
- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;

- tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;

- wprowadzenie dziecka w świat literatury;

- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;

- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;

- propagowanie praw dziecka;

- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;

- rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;

- rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;

- kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;

- włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;

- promocja placówki oświatowej;

- rozwijanie współpracy między nauczycielami;

- kształcenie na odległość.

Projekt może być realizowany w całości lub w zakresie wybranym przez Uczestnika, tj. tylko wybranych modułów. Wszystkie moduły opierają się na postaci Małego Misia, pełniącego rolę przewodnika po świecie literatury, oraz na propagowaniu czytelnictwa. 

MODUŁY WCHODZĄCE W SKŁAD PROJEKTU:

I CZYTAMY RAZEM Z MAŁYM MISIEM

II MISIOWA WYSPA TALENTÓW

III LOGARYTMICZNE MISIOWANKI

IV MISIOWY ZABAWOWNIK MIĘDZYPOKOLENIOWY

V MAŁY MIŚ UCZY WRAŻLIWOŚCI

VI EUROPEJCZYK

Realizacja modułów sprzyja kształceniu u dzieci kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne na potrzeby samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia. Monitorowanie kształcenia kompetencji we wszystkich typach szkół zostało wyznaczone jako jedno z zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w bieżącym roku szkolnym.